JIE Keramik en dekoratör och en möbelsnickare

JIE Keramik en dekoratör och en möbelsnickare. JIE Keramik i Gantoftas formgivare. John Evert ‘Jie’ Johnsson grundade Jie Keramik år 1942 i Helsingborg. De tillverkade små artiklar i trä som ofta kompletterades med glas eller keramik och till sin hjälp hade han möbelsnickaren Hugo Karlsson. Från början var keramikverkstaden en bisyssla för Jie eftersom han då arbetade som dekoratör för Boréus.

Väggtavla JIE Gantofta var av Aimo Nietosvuori detalj
Vår av Aimo Nietosvuori. Foto: Eva Ström

Jie Keramik växte

Företaget växte och 1944 flyttade Jie verksamheten till Gantofta där det fanns lokaler som lämpade sig för hans produktion. Vid denna tid var det fortfarande träsaker som tillverkades, men 1952 startade han egen produktion av keramik, ugn hade han redan. Jie hade redan köpt rågods från andra mindre tillverkare som han glaserade och brände, dessutom brände han också en del glasmålningar. Tillverkningen var från början väldigt hantverksmässig men snart började han även gjuta gods med stapelgjutning.

Det mesta som tillverkades var frihandsdekorerat hushållsgods. En mycket duktig mönstertecknare var Ella Bergstrand, men det fanns naturligtvis andra som också bidrog med mönster. Metoden som användes kallades överglasyrmålning och det som tillverkades var i fajans (även kallat fattigmansporslin).

Spännande formgivare kom till JIE

Senare på 50-talet då handmålning blev för dyrt, började de med silkscreentryck. Det blev då enklare att lägga färg på sina ställen genom att använda underglasyrfärger. Det var ungefär som att måla i en målarbok. Fram till dess hade Jie själv skapat föremålen, men snart kom det formgivare till företaget med egna modeller, framförallt i stengods. Kerstin Biuw och Elsi Söderberg var de första med helt egna modeller. En del av dem drejades av anställd handdrejare.
Träartiklarna var fortfarande viktiga för Jie, till och med livsviktiga under den period när försäljningen av Anita Nylunds produkter sjönk. Tillverkningen av träartiklar fortsatte sedan ända fram till mitten av 80-talet.
Elsi Bourelius var den första formgivaren som kom med prydnadsföremål. Hon gjorde företrädesvis kvinnliga figurer. Den populäraste var Skånetösen som tillverkades i 5 olika storlekar, med ett flertal olika glasyrer och fanns med i katalogerna ända fram till konkursen 1992.
Aimo Nietosvuori, kom till Jie 1967. Tidigare var han stortillverkare av ljuslyktor för värmeljus med egen verkstad i Västerås. Under tiden hos Jie lanserade Aimo en helt ny produkt på den svenska marknaden, nämligen väggtavlor. De skulle visa sig bli Jie’s mest sålda artikel. Totalt skapade Aimo ca 1300 produkter för Jie Gantofta. 
Det kom även andra formgivare till Jie med nya och annorlunda modeller, däribland väggtavlor. Annika Kihlman var en av dem. Andra som kom var ett värmländskt par, Solveig och Siegfrid Uelzhöfer, med Solsig i Lysvik som gemensam signatur. Paret skiljdes men Solveig stannade kvar och fortsatte att ta fram nya modeller.
Elsi Bourelius vas blomsterflicka figurin för JIE
Blomsterflicka av Elsie Bourelius. Foto Eva Ström
Bilden visar Elsi Bourelius blomsterflicka vas figurin för JIE
Blomsterflicka av Elsie Bourelius. Foto Eva Ström

Hundfigurer av stengods

Maria Ericson med sina hundfigurer i stengods, kom till Jie i början av 1970-talet. Hon gjorde ett stort antal hund- och raskattfigurer som blev mycket populära. Hon gjorde även en serie utrotningshotade djur för WWF, något som även uppmärksammades internationellt. Edith Risberg kom till Jie i mitten av 1970-talet. Hon designade i första hand blomkrukor och vaser, men senare även olika figurer i speciella stilarter. Hon var mycket produktiv under sina 10 år hos Jie. 1980 anställdes Bengt Nilsson, först och främst för att sköta företagets reklam. Men han gjorde även tavlor, burleska troll och andra roliga figurer. Tyvärr dog Bengt redan 1985.

Bilden visar Figuriner JIE Gantofta - Motorcyklist & simmerska 1970-tal
Motorcykelpar av Gullvi Bengt Nilsson. Foto: Eva Ström

Jie byggde en ny lagerbyggnad som en fortsättning på den befintliga byggnaden, och bara ett par år senare ytterligare en lagerbyggnad. Han köpte nya större ugnar eftersom produktvolymen bara växte och han anställde också fler medarbetare. Det fanns många andra formgivare som också provade lyckan hos Jie, men utan större framgång. Jies son Staffan Johnson, flyttade till Gantofta för att arbeta som formgivare. Han hade redan i sin ungdom skapat ett antal mönster för Jie och nu skapade han fler mönster för tavlor.

Eva Jarenskog var sist ut bland formgivarna hos Jie

Den sista av Jie´s alla formgivare var Eva Jarenskog. Hon började redan i mitten av 1980-talet att göra sina figurer. Först små fina babyfigurer, men senare också en hel del andra figurer bl.a. jultomtar och trollfigurer. Jie har under sin totala verksamhetstid haft ca 50 olika formgivare, en del med större framgång, andra gjorde bara ett fåtal figurer utan större framgång. Jie Gantofta firade 50-års jubileum 1992, följt av en personalfest senare på höstkanten. Samma år gick företaget i konkurs, närmare bestämt i december. Och så var den fantastiska sagan slut.
Efter konkursen köptes firmamärket av andra intressenter och tillverkningen förlades utomlands, det mesta i Portugal. De Portugaltillverkade produkterna som sedan kom ut på marknaden, räknades inte som några riktiga Jie-produkter, trots sina stämplar och etiketter.
Efter konkursen
AB Jie Johnson (det officiella namnet på firman) gick i konkurs i december 1992 och en 50-årig epok gick i graven. Den nya firman heter AB Jie Keramik, men har egentligen inget med Jie att göra, annat än firmamärket. De nya ägarna insåg ganska tidigt att de måste flytta tillverkningen till låglöneländer och Portugal låg då närmast. (Firman i Gantofta har dessutom sålts vidare till någon i Linköping som var intresserad av firmamärket.)
De fortsatte använda Jies firmamärke i akt och mening att vilseleda folk. Visserligen fortsatte en viss tillverkning i Gantofta efter konkursen, men då i mycket begränsat omfattning. Slutligen hamnade all tillverkning utomlands.
Falska etiketter
De nya ägarna märkte godset med falska etiketter och stämplar och förklarade sig med att det var svensk formgivning. Man kan lätt se hur amatörmässigt de är gjorda om man jämför med hur originalen såg ut då det ursprungliga AB Jie Johnson existerade. Allmänheten tittar inte så noggrant på sådant, det liknar ju Jies märke och då är man nöjd. Står det Jie-keramik design på det lilla märket, då är det import. Många blir nog arga när man påpekar detta, de har ju blivit lurade av Jie-Keramik AB
Även den inpressade logon ändrades så det är rätt enkelt att se vad som kommer från AB Jie Johnson. Till höger ses två exempel på falska Jie loggor samt den äkta. Stämplar med tryckfärg kom också efter konkursen. Det blev enklare så men är ingen garanti att AB Jie Johnson i Gantofta har tillverkat varan. Varorna stämplades först när allt redan var färdigt och vad garanterar sådant stämpling, egentligen ingenting.

Källa: Aimo Nietosvuori och Signaturer

Här kan du handla fina föremål från Jie Keramik / Jie Gantofta >>

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Translate »
Select your currency